Nasveti za uporabo bankomatov v tujini
Več kot 78 % Slovencev bo letos odšlo na dopust v tujino in zadnja leta ta delež vsako leto naraste*. Daleč največ jih bo obiskalo sosednjo Hrvaško, ki ji sledijo druge Sredozemske države (kot so Španija, Francija, Albanija …) in Italija.
Največ dopustnikov, dobrih 30 %, si bo tujo valuto (če jo potrebujejo) priskrbelo doma, pred odhodom na dopust. Več kot 24 % pa za to obišče bankomat na lokaciji, kjer dopustujejo.
Čeprav tudi v tujini vse več plačujemo tudi s karticami, pa več kot 16 % ljudi tam uporablja izključno gotovino. Kakorkoli že, tudi tisti, ki so naklonjeni predvsem plačevanju s karticami, občasno obiščejo bankomat. Zato vam v nadaljevanju predstavljamo priporočila glede njihove uporabe, da bo le-ta varna in povezana s čim manj stroški.
Dvig gotovine brez nepotrebnih stroškov
Obisk bankomata je najpreprostejši način za pridobitev gotovine. A bodite pozorni, da vam dvig na bankomatu ne povzroči nepotrebnih stroškov. Zato upoštevajte naslednje:
- Dvig opravite z debetno kartico, saj boste plačali nižjo provizijo v primerjavi s kreditno kartico.
- Tako kot se vam v Sloveniji najbolj izplača uporabljati bankomate naše banke, v tujini enako velja za bankomate naše bančne skupine Intesa Sanpaolo, saj so tam dvigi za naše stranke brezplačni (brez obračuna nadomestila oz. brez provizije). Brezplačno lahko z debetno kartico Activa Visa Inspire opravite dvig gotovine na več kot 9.000 bankomatih skupine Intesa Sanpaolo v Sloveniji in tujini. Ugodnost lahko koristite v naslednjih državah (na spodnjih povezavah lahko preverite konkretne lokacije bankomatov):
- Hrvaška: PBZ
- Italija: Intesa Sanpaolo
- Albanija: Intesa Sanpaolo Bank Albania
- Srbija: Banca Intesa
- Bosna in Hercegovina: Intesa Sanpaolo Banka
- Egipt: Alexbank
- Madžarska: CIB
- Slovaška: VUB
- Romunija: Intesa Sanpaolo Romania
- Ukrajina: Pravex Bank
- Rusija: Banca Intesa
Vse navedene banke so del bančne skupine Intesa Sanpaolo.
- Če bankomata Intese Sanpaolo ni v vaši bližini, gotovino raje dvignite na bankomatu druge banke kot pa na bankomatu nebančnih lastnikov. Dvigi na slednjih so namreč praviloma dražji zaradi zaračunavanja neugodnih menjalnih tečajev in dodatnih nadomestil/provizij.
- Ob dvigu v državah, kjer lokalna valuta ni evro, vam bankomat ponudi izbiro za dvig gotovine brez konverzije (v lokalni valuti) oz. s konverzijo. Vedno izberite dvig lokalne valute brez konverzije! V tem primeru bo pretvorba valut narejena po menjalnem tečaju kartične mreže, ki so praviloma ugodnejši od menjalnih tečajev lastnikov bankomata.
- Lastnik bankomata (ki je lahko bančni ali nebančni) vam lahko zaračuna uporabnino bankomata, ki za vas predstavlja dodaten strošek. Bodite pozorni in izberite bankomat, ki ne zaračuna dodatne provizije oz. je le-ta čim nižja. O obračunu provizije boste pred samim dvigom obveščeni prek ekrana bankomata, zato bodite pozorni na obvestila. Če se s plačilom provizije oz. njeno višino ne strinjate, prekinite postopek dviga gotovine.
Varna uporaba bankomata
Večina izmed priporočil za varno uporabo bankomatov v tujini velja tudi za uporabo bankomatov doma. Dejstvo pa je treba ob dvigovanju gotovine v manj poznanih okoljih, izbiri bankomatov nameniti še nekoliko več pozornosti. Tako z vidika stroškov, kot tudi varnosti. Ob tem vam svetujemo naslednje**:
- Izbirajte bankomate, ki stojijo na obljudenem in dobro osvetljenem mestu.
- Do bančnega avtomata, nameščenega v zaprtem prostoru, pridete tako, da si vrata odprete s potegom ali vstavljanjem plačilne kartice v režo. Zapomnite si, da vam za odpiranje vrat nikoli ni treba vnesti številke PIN! Če je na vratih naprava, ki od vas zahteva vnos številke PIN, tega ne storite, ampak o tem obvestite katerokoli banko.
- Pri vnosu številke PIN vedno zakrijte tipkovnico z roko.
- Bančni avtomat uporabljajte sami. Če ga ne znate uporabljati, ne sprejemajte pomoči mimoidočega, temveč se o uporabi raje poučite v svoji banki.
- Pred uporabo preglejte bankomat za morebitne nenavadne naprave ali znake posega. Bodite pozorni na reže za kartice, tipkovnice in kamere. Če na bančnem avtomatu zaznate kakršnekoli spremembe ali odstopanja od običajnega izgleda ali delovanja bančnega avtomata (npr. plačilno kartico težje vstavite v avtomat, na avtomatu so naprave ali stvari, ki jih običajno ni, neobičajna postavitev kamer, neobičajna reža, v katero se vstavlja plačilna kartica itd.), vzemite plačilno kartico iz bančnega avtomata in izberite drug avtomat. O tem čim prej obvestite banko, ki je lastnica bankomata in dogodek prijavite.
- Če vam bančni avtomat ne vrne plačilne kartice (zaradi ovire, nameščene na reži za sprejem plačilne kartice), ob ali na njem pa je nalepljeno navodilo, da ponovno vnesite PIN številko, tega ne storite. Enako velja, če vam ponoven vnos PIN številke predlaga oseba, ki se nahaja v bližini in se predstavlja za bančnega delavca. V obeh primerih takoj obvestite najbližjo enoto banke ali policijo na 113.
- Če vam bančni avtomat kljub odobritvi storitve ne izplača gotovine, najprej preverite stanje na svojem računu oziroma na mobilnem telefonu preverite, če ste prejeli sporočilo o dvigu gotovine, če ste uporabnik storitve varnostni SMS. Če je vaše stanje na računu nespremenjeno in je bila torej storitev neuspešna oziroma prekinjena, se je to zgodilo najverjetneje zaradi bankomata v okvari ali pomanjkanja gotovine v njem.
Če pa ugotovite, da je vaše stanje na računu spremenjeno oz. je bil želeni znesek odobren, a ne tudi izplačan, pa o dogodku nemudoma obvestite svojo banko. V primeru suma zlorabe oz. suma, da je v reži bankomata za izplačilo gotovine vstavljena ovira, pa, če je to možno, počakajte pri bančnem avtomatu tako dolgo, da pride na kraj dogodka interventna služba banke ali hranilnice oziroma policija. Če se to zgodi v tujini, o tem obvestite policijo in ravnajte po nasvetu policije.
Želimo vam varno poslovanje in prijeten dopust!
Datum objave: 23. 7. 2024
Viri:
* Raziskava Masterindex
Masterindex je obsežna mednarodna raziskava družbe Mastercard Europe. Raziskavo je v aprilu 2024 na reprezentativnem vzorcu več kot 1.000 posameznikov s sistemom računalniško podprtega spletnega anketiranja (CAWI) izvedel Inštitut za raziskovanje trga in medijev Mediana.
** Povzeto po priporočilih Združenja bank Slovenije.