Kaj je SISBON?
SISBON je informacijski sistem izmenjave informacij o zadolženosti fizičnih oseb. Vzpostavljen je s strani Banke Slovenije, ki je upravljavec sistema, z namenom upravljanja s kreditnim tveganjem bank, hranilnic in drugih dajalcev kreditov za zagotovitev odgovornega kreditiranja in preprečevanja prezadolževanja posameznikov, za izvajanje nadzora nad upravljanjem kreditnega tveganja v bankah in statističnega poročanja.
SISBON omogoča medsebojno izmenjavo in obdelavo osebnih podatkov o komitentih, fizičnih osebah, med bankami, hranilnicami in drugimi pravnimi osebami. Podatki iz sistema SISBON predstavljajo dodatno informacijo v procesu ocenjevanja kreditne sposobnosti in bonitete posojilojemalca tako v fazi odločanja o odobritvi kredita kot tudi v fazi nadaljnjega spremljanja izpolnjevanja obveznosti iz naslova tega kredita.
Banka Slovenije kot upravljavec sistema SISBON upravlja sistem v skladu z Zakonom o centralnem kreditnem registru (ZCKR). V sistem se morajo med drugim skladno z ZCKR vključiti banke, od katerih Banka Slovenije zbira podatke o zadolženosti fizičnih oseb. Podatki v sistemu SISBON so zaupni podatki, hkrati pa so tudi osebni podatki in se obravnavajo skladno z Zakonom o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1).
Dostop do podatkov, ki se beleži in nadzoruje, je dovoljen le pooblaščenim osebam pri dajalcih kreditov, ki se identificirajo z digitalnimi elektronskimi potrdili, ki jih izdajajo kvalificirane certifikatske agencije v Sloveniji. Pooblaščene osebe lahko dostopajo do vseh podatkov v sistemu SISBON skladno s pogoji, navedenimi v ZCKR. Vpogled v podatke posameznika je dovoljen samo za naslednje namene, ki so skladni z ZCKR:
- ocenjevanje kreditne sposobnosti kreditojemalca ter kreditnega tveganja, ki bi s sklenitvijo posameznega kreditnega posla nastalo za tega člana ali vključenega dajalca kreditov ali je nastalo v zvezi z izvajanjem kreditnega posla, in
- reklamacije, izterjave, revizije in posodabljanja podatkov, ki se vključujejo v sistem izmenjave informacij.
Banka je kot uporabnica in upravljavka zbirk osebnih podatkov svojih komitentov odgovorna za pravilnost in ažurnost podatkov ter za zagotavljanje popravkov napačnih podatkov v skladu z določili ZCKR in ZVOP-1.
Podatki se v sistemu hranijo in so dostopni še štiri leta po zaključku posla.
Več informacij o sistemu SISBON je dostopnih na spletni strani SISBON in v zloženki SISBON (.pdf). Odgovori na pogosta vprašanja vezana na sistem SISBON pa so dostopni na tej povezavi.
Posameznik se lahko s svojimi podatki v SISBON seznani na naslednje načine:
- z osebno oddajo zahteve za izpis podatkov iz SISBON; izpolnitev obrazca »Zahteva posameznika za izpis osebnih podatkov iz SISBON« (.pdf), ki ga lahko osebno odda pri kateremkoli članu ali na vložišču Banke Slovenije, v času uradnih ur,
- prek spletne aplikacije Moj SISBON,
- prek mobilne aplikacije Moj SISBON.
Izpis podatkov posameznik prejme lahko na dva načina, in sicer s prevzemom izpisa na elektronski naslov, naveden na obrazcu (.pdf), ali s priporočeno pošiljko po pošti.
Seznanitev s svojimi podatki v SISBON prek pooblaščenca
Posameznik lahko pooblasti drugo fizično ali pravno osebo, da pridobi njegove osebne podatke iz sistema SISBON. V ta namen mora posameznik izpolniti obrazec »SISBON – Pooblastilo« (.pdf), pooblaščenec za vpogled pa še dodatni obrazec »Zahteva za izpis osebnih podatkov iz SISBON po tretji osebi s pooblastilom« (.pdf). Pooblastiteljev podpis na pooblastilu mora biti overjen. Navedeno zahtevo (skupaj s pooblastilom) je potrebno oddati osebno na vložišču Banke Slovenije ali pri kateremkoli članu SISBON.
Za uspešno oddajo zahteve pri članici je potrebna ustrezna osebna identifikacija posameznika. Identifikacijo opravi bančni delavec v enoti, v kateri posameznik odda zahtevo.
Kadar posameznik utemeljeno meni, da se o njem v sistemu SISBON vodijo napačni podatki, lahko zahteva izbris oziroma spremembo ali popravek podatkov. Zahtevo posameznika za popravek podatkov v SISBON lahko posameznik posreduje na naslednje načine:
- z osebno oddajo obrazca »Zahteva posameznika za popravek osebnih podatkov v SISBON« (.pdf) pri tistem članu, pri katerem je sklenili posel, katerega podatkom nasprotuje. Zahtevo za popravek podatkov lahko odda tudi osebno na vložišču Banke Slovenije v času uradnih ur,
- prek spletne aplikacije Moj SISBON,
- prek mobilne aplikacije Moj SISBON.
Dajalec kredita mora ob utemeljenem zahtevku posameznika podatke katerim posameznik nasprotuje izbrisati, dopolniti ali popraviti v roku 10 delovnih dni (rok, ki ga določa ZCKR) od vložitve njegove pisne zahteve (.pdf). V istem roku ga mora obvestiti tudi o popravku podatkov ali o razlogih, zaradi katerih tega ne bo storil.
Za uspešno oddajo zahteve za popravek pri članici je potrebna ustrezna osebna identifikacija posameznika. Identifikacijo opravi bančni delavec v poslovni enoti, v kateri komitent odda zahtevo.